Yang Lebih Di Cintai Allah dan Rasulullah Adalah Orang Yang Bersabar Menghadapi Pasangan Halalnya

   
Yang Lebih Di Cintai Allah dan Rasulullah Adalah Orang Yang Bersabar Menghadapi Pasangan Halalnya

Yang Lebih Di Cintai Allah dan Rasulullah Adalah Orang Yang Bersabar Menghadapi Pasangan Halalnya

Gambar hanya sebagai ilustrasi, dibuat menggunakan ai copilot


21 Januari 2024

Yang Lebih Di Cintai Allah dan Rasulullah Adalah Orang Yang Bersabar Menghadapi Pasangan Halalnya


Nabi Khidr a.s menyampaikan kepadaku.

 

"Wahai Ahmad, sampaikan kepada pengikutmu, hendaklah mereka bersabar terhadap pasangan-pasangan mereka, janganlah mereka memaki (mencaci) pasangan mereka, hendaklah mereka meningkatkan rasa cinta kepada Allah dan Rasulullah, dan hendaklah mereka menunjukan Akhlaqul Karimah dan adab yang baik."

 

"Wahai Ahmad, katakan kepada mereka, bersabar adalah amaliyyah yang di cintai Allah dan Rasulullah. Dan yang lebih di cintai Allah dan Rasulullah adalah orang-orang yang yang bersabar menghadapi 

  1. pasangan halalnya dan anak-anaknya,
  2. tetangganya, 
  3. dan saudara-saudara sekandungnya, 
  4. saudara-saudara seayah, 
  5. saudara-saudara seibu,
  6. saudara-saudara dari pasangan halalnya,
  7. saudara dari ayah dan ibu mereka,
  8. saudara yang datang dari pernikahan ayah atau ibunya,
  9. dan bersabar terhadap fakir miskin dan yatim piatu."

 

"Kecuali mereka yang mengancam keselamatan badan dan keselamatan iman mereka hendaklah menjauhinya dengan cara yang ma'ruf. Wahai Ahmad diam dan senyum menghadapi para pendengki adalah jalan yang di tempuh Rasulullah Muhammad yang mulia, dan Allah lah sebaik-baik tempat mengadu dan sebaik-baik pemberi keputusan yang Maha Adil."

 

"Wahai Ahmad, aku telah berkeliling ke seluruh pengikutmu, ada dari mereka yang Allah ujikan dengan isteri-isteri mereka, suami-suami mereka, dan hendaklah mereka bersabar. Karena boleh sahaja suatu saat mereka yang membenci menjadi pembela perahumu yang terbaik dalam pandangan Allah."

 

"Bukankah perjalanan perahumu dahulu Allah pernah membuat kisah yang indah...? Yang awalnya beberapa orang mengatakan, "Apakah Nabi Khidr a.s tidak salah berkata..? Kenapa orang yang membenci Ahmad ada dalam catatan Rasulullah...? Sedangkan orang yang sangat mencintai Ahmad dan sangat mencintai Ahmad sebagai ayahnya justru namanya tidak tercatat...?"

 

"Wahai Ahmad, ketahuilah. Satu sampai tiga puluh sembilan dalam Surah Al-Baqarah tidak akan mampu di hafalkan oleh pendusta. Wahai Ahmad, di dalam Surah Al Baqarah satu sampai tiga puluh sembilannya ada Tiga puluh syaitan yang di perintahkan iblis agar menggagalkan hafalan seseorang, namun Allah menurunkan Seribu Malaikat Rahmat kepada sesiapapun yang membacanya (membaca seluruh surah Al Baqarah) dan menghafal setengahnya (satu juz) dan Allah menurunkan Seribu malaikat penjaga rumah nya selama tiga hari, dan di dalam surah Al Baqarah terdapat seribu kebaikan, seribu kisah, seribu hukum, seribu perintah, seribu larangan, seribu nasihat dan seribu keberkahan."

 

"Wahai Ahmad, hendaklah mereka bersungguh-sungguh dalam bertaqwa dan beramal shaleh. Wahai Ahmad, ajarkan kepada mereka tiga hukum dalam perceraian, yakni haram, wajib dan Jaiz."

 

Ahmad F. bin Abdullah Alwie Syams

Diperbarui
Tambahkan Komentar

Translate

Pengunjung